A téli gumi igazi biztonság

Hidegben a nyári gumiabroncsok felkeményednek, rideggé válnak és nem tapadnak. Télen még a száraz felületen is sokkal kisebb a tapadásuk, jelentősen megnövelik a fékutat és magasabbá válik a kanyarban történő kisodródás veszélye is.
Ezzel ellentétben a téli gumik anyaga nagyobb mennyiségben tartalmaz szilikát, kormot és a mintázata is speciális. Ezek együttese biztosítja, hogy a téli abroncsok hideg időjárás mellett is megőrzik rugalmasságukat és ezáltal jobban tapadnak. Ezért fontos, hogy ha a nappali átlaghőmérséklet 7°C alá csökken, használjunk téli gumikat. Meleg időben a gumik átveszik az aszfalt hőmérsékletét, amitől tovább melegednek. Nyáron az aszfalt hőmérséklete akár a 85°C-ot is elérheti, amit a nyári gumi is átvesz, ezért rendkívül jól tapad. Téli hidegben a téli gumik is melegednek kis mértékben, de csak a téli üzemi hőfokot érik el. A tapadást az összetételük biztosítja.
Hidegben a tapadás és előnyös fékhatás mellett az egyenes és oldalirányú úttartás is fokozottan fontos. Valamennyi téli gumi esetében a futófelület lamellázott, egy átlagos abroncson megközelítőleg 1600 kis mélyedés, azaz lamella biztosítja a tapadást. Gördülés közben ezek a lamellák szétnyílnak és belekapaszkodnak még a legsimább jeges útfelületbe is. A széles mintaárkok tovább képesek optimalizálni a tapadást és kivezetik a vizet, havat, latyakot, sarat és egyéb szennyeződéseket az abroncsok alól. Emiatt a nyári gumik téli használata fokozottan balesetveszélyes viszont a téli gumik nyáron is használhatóak. Ennek persze van pozitív és negatív oldala is. Előny, hogy megspórolhatjuk a nyári gumik árát. Hátrány viszont, hogy a nyári melegben a téli gumik sokkal jobban kopnak, a menetzaj jelentősen megnövekszik és nem utolsó szempont az sem, hogy az autó fogyasztása is emelkedik. Használattól függően egy téli gumi akár egyetlen nyár alatt is teljesen elhasználódhat. Ha évente csak körülbelül 10.000 km-t teszünk meg az autóval akkor talán megérheti fent hagyni a téli gumikat nyáron is, de nem szabad elfelejteni, hogy amit -20°C-ra terveztek, az ott teljesít a legjobban.
Az abroncsgyártók folyamatosan fejlesztik termékeiket, de a tökéletes gumiabroncsot még nem hozták létre, ezért kompromisszumokat kell kötni. Amelyik abroncs jobban tapad, az jobban kopik, de könnyebb kezelhetőséget biztosít, cserébe viszont hangosabb.
Fontos azt is szem előtt tartani, hogy a gumik öregednek, ha használjuk őket, ha nem. Ez a téli gumiknál kiemelten fontos, mert idővel elveszítik ruganyosságukat és ezzel tapadásukat is. A téli gumik esetében az átlag életkor három év. Persze van, amelyik hamarabb és van, amelyik később keményedik meg. A téli gumikat le kell cserélni, ha megöregedtek, megkoptak, sérültek, vagy tapadó képességük érzékelhetően lecsökkent. Érdemes mindig új, márkás, jó teszteredményeket produkált abroncsokat venni és lehetőleg négy darabot. Ha anyagi lehetőségeink csak két abroncsot engednek meg, azokat mindig a hátsó tengelyekre kell felszerelni. Ha az első tengelyen öregebb, gyengébb teljesítményű téli gumi van a fékezés és az elindulás nagyobb odafigyelést és taktikázást igényel. A hátsó tengelyre kerülő új téli gumik védeni képesek a túlkormányzottság és kisodródás ellen. Ha elől vannak az új abroncsok a fékhatás és a kapaszkodóképesség javul, de az autó hátulja nagyon könnyen instabillá válhat és kicsúszhat.
A gumi gyártók és forgalmazók hazai választéka rendkívül széles. A döntés előtt érdemes áttanulmányozni a szaklapokat, a független szervezetek –például az ADAC- által végzett tesztek eredményeit valamint a gumisok ajánlásait. A biztonságra megéri pénzt áldozni. Érdemes a teszteken jobban teljesített téli gumikat beszerezni. Ha egyszer már megvettük az autónkat nem éri meg az abroncsokon spórolni, hiszen a gumiabroncs az egyetlen pont, ahol az autónk a talajjal érintkezik. Nem szabad alábecsülni a szerepüket, mert minden autó csak annyira lehet jó, amennyire az abroncsai engedik neki.