Miért kell a téli gumi?

Ahogy a téli időjárás beköszönt meglepve tapasztalják, hogy a gumik tapadása drasztikusan lecsökkent. Hogy miért van ez?
Kezdjük egy olyan magyarázattal, ami sokak számára meglepő lehet. Az autók többsége nyári abroncsokkal hagyja el a gyárakat, így természetesen a vásárláskor is ezek vannak rajtuk. Ez nem csak Európában, de az Egyesült Államokban is így van. Igazi sokként érheti az autósokat, amikor az első nyirkos, hűvös reggelen azt veszik észre, hogy a járművük nem tud biztonságosan kanyarodni, hanem csúszkál. Pedig még nincs se jég, sem hó az utakon. Ennek oka az, hogy a nyári gumik tapadásuk több mint 40%-át elveszítik, ha a hőmérséklet 7°C alá csökken.
Egy másik lehetséges magyarázat lehet a tapadás csökkenésére a kopás. Annak érdekében, hogy az abroncsok biztonságosan tapadjanak havas és jeges útfelületen is elengedhetetlen, hogy a gumik profilmélység elérje a legalább 4 millimétert. Bár a törvény engedi, az 1,6 milliméternél nagyobb profilmélységű abroncsok használatát télen a legnagyobb biztonságot a 4 milliméter feletti profilmélység biztosítja. Az új téli gumiabroncsok egyébként átlagosan körülbelül 9,5 milliméteres profilmélységgel kerülnek ki a gyárakból. Természetesen minél többet használjuk az abroncsokat, azok annál hamarabb kopnak el.
Végül, az új járművek szélesebb abroncsokkal kerülnek piacra. Ha jön a tél és vele a hó valamint a jég, a széles gumi nem lesz a sofőrök barátja. Szélesebb abroncsok esetén a súly nagyobb felületen oszlik szét, tehát kevesebb súly kerül az abroncs felületének egyes részeire. Ennek következtében az autó tulajdonképpen lebeg a havon. Ezen könnyen lehet segíteni keskenyebb téli gumik beszerzésével. Amennyiben a gyári gumiméretnek van egy váltómérete, ami keskenyebb érdemesebb azt választani télre. A vékonyabb abroncsok kisebb felületen oszlatják el az autó súlyát, így jobban tapadnak és könnyebben haladnak még nagyobb hóban is. Ezek kevésbé sérülékenyek és kevésbé vannak kitéve a kátyúk által keltett meghibásodásoknak, mint a szélesebb társaik.