A sebességindex jelentése

Tegyük fel, hogy az egyik első kerekünk lapos lesz. Lapos és javíthatatlan. Szerencsére a másik hárommal semmi baj nincsen, de most szereznünk kell egy új gumit online. Mit kell figyelembe vennünk ilyenkor eltekintve az ártól?
Természetesen minden esetben azonos gyártótól származó gumikat használjunk, de van egy másik rendkívül fontos tényező is, amit figyelembe kell venni, ez pedig a sebességindex.
A sebességindex megmutatja, hogy mekkora az a maximális sebesség, amit az abroncs meg tud tartani 10 percig. Ez a mutató megtalálható a gumiabroncs oldalfalán, egy betű „A” és „Z” között. Egy számokból és betűkből álló sorozat végén van, mint például 175/65 R14TL 82T, ahol:
-175 az abroncs milliméterben mért profiljának teljes szélessége
-/65 az oldalfal és a szélesség arányát jelző százalékos érték
-R a radiál abroncsszerkezetre utal
-14 a gumiperem átmérője collba
-TL tömlő nélküli, tubeless kivitel
-82 a terhelési index, az abroncs maximális terhelhetősége
-T sebességindex, azaz a gumiabroncs megengedett legnagyobb sebességét mutatja, esetünkben maximálisan 190 km/h
Például a „T” sebességindex gyakori a családi kis furgonoknál és szedánoknál, ez 190 km/h maximális sebességet jelent. Korábban a „V” jelöléssel ellátott abroncsoknak volt a legnagyobb a sebessége 240 km/h. Ma a legnagyobb sebességindexet az „Z” jelöli 300+ km/h végsebességgel, ez az egzotikus sportautókhoz tartozik, mint a Lamborghini Murcielago.
Bármilyen is legyen a jármű, fontos, hogy a rajta lévő négy gumiabroncs sebességindexe megegyezzen. Ennek okai:
1.Biztonság. A gyártók általában azt javasolják, hogy a négy guminak azonos legyen a sebességindexe, aminek a kiválasztása illeszkedjen ahhoz, hogy milyen vezetésre tervezték az autót. Ha módosítunk a sebességindexen, az befolyásolja a jármű fékezési, kanyarodási és kezelhetőségi tulajdonságait és az oldalfal hajlásából származó hőt. Ha az abroncsok másként reagálnak, akkor növekszik a nehéz kezelhetőség és a kiszámíthatatlan kormányzás kockázata
2. Sebesség. Ha a négy guminak eltérő a sebességindexe, akkor kénytelenek vagyunk a legalacsonyabb minősítésű gumi maximum értékén vezetni. Ezért, ha defektet kapunk, és ideiglenesen a pótkereket használjuk, amelynek a sebességindexe mondjuk „M” vagy „N”, azaz 130 vagy 140 km/h, akkor ennek alapján kell vezetnünk, és nem a másik három kerék sebességindexe szerint.
A legnagyobb biztonság és teljesítmény érdekében, azonos gyártmányú és sebességindexű abroncsokat kell használni mind a négy keréken.
És hogy honnan tudhatjuk, hogy melyik sebességindex a legjobb a járművünk számára? Az autógyártók mindig feltüntetik ezt az értéket a kézikönyvben, valamint vannak olyan autók, amelyeknek a vezető oldali ajtózár mellett is fel van tüntetve az optimális sebességindex.
És most lássuk, hogy melyik betű mekkora sebességet takar.
Sebességindex táblázat
Sebességindex (SI)Maximális sebesség
A15 km/h
A210 km/h
A315 km/h
A420 km/h
A525 km/h
A630 km/h
A735 km/h
A840 km/h
B50 km/h
C60 km/h
D65 km/h
E70 km/h
F80 km/h
G90 km/h
J100 km/h
K110 km/h
L120 km/h
M130 km/h
N140 km/h
P150 km/h
Q160 km/h
R170 km/h
S180 km/h
T190 km/h
U200 km/h
H210 km/h
V240 km/h
W270 km/h
Y300 km/h
ZR300 km/h felett